26 C
Kuala Lumpur
Sunday, April 28, 2024
UtamaGaya HidupLelaki berkongsi pengalaman hampir diperdaya scammer licik untuk beri maklumat kad kredit...

Lelaki berkongsi pengalaman hampir diperdaya scammer licik untuk beri maklumat kad kredit melalui Booking.com

Akaun rasmi hotel dalam platform Booking.com telah digunakan untuk menghantar mesej yang mengandungi pautan ke laman web pancingan data kepada semua pelanggan, yang memerlukan pelanggan memberikan nombor kad kredit mereka untuk pengesahan maklumat kad, jika tidak bilik yang ditempah akan dibatalkan dalam masa 24 jam.

Seorang lelaki berkongsi di Facebook memberi amaran kepada orang ramai supaya berhati-hati ketika menggunakan aplikasi Booking.com kerana platform tempahan berkenaan telah digodam oleh scammer yang ingin mencuri data pelanggan.

Facebook

Menurutnya, pada satu hari tiba-tiba perkhidmatan pelanggan hotel menghantar mesej kepadanya melalui aplikasi Booking.com, mengatakan mereka perlu mengesahkan maklumat kad kreditnya. Kata mereka, mengikut peraturan Booking.com, pengusaha hotel mempunyai hak untuk mengesahkan kad kredit pengguna.

“Saya menyertakan pautan itu iaitu booking.procesz[dot]cloud (saya menulis .com di sini sebagai [dot]com untuk mengelakkan anda daripada menekan pautan ini secara tidak sengaja). Ia juga mempunyai logo Booking.com dan harga bilik hotel saya, dan meminta saya memberikan maklumat kad kredit untuk pengesahan. Jika pengesahan tidak selesai dalam masa 24 jam, bilik yang ditempah akan dibatalkan,” tulis lelaki ini.

Facebook

“Ia adalah saluran rasmi untuk berkomunikasi dengan perkhidmatan pelanggan hotel di Booking.com, jadi tidak sepatutnya ada masalah. Orang itu juga berulang kali menegaskan bahawa dia hanya mahu mengesahkan kad kredit dan tidak akan mengenakan caj kad kredit saya. 

Tambahnya pengesahan kad kredit adalah amalan yang sangat biasa dalam industri hotel. Ini adalah akaun rasmi hotel jadi saya tidak perlu risau tentangnya (untuk membiarkan saya melepaskan rasa syak wasangka).

Dan jika pengesahan kad kredit tidak selesai dalam masa 24 jam, tempahan hotel saya akan dibatalkan yang meletakkan saya di bawah tekanan masa,” tulisnya.

Facebook

“Tetapi dalam beberapa siri perbualan dan pemerhatian laman web itu, saya dapati banyak perkara yang mencurigakan dan itu terasa seperti **BENDERA MERAH**. Jadi saya memilih untuk tidak terus bercakap dengan ‘pihak hotel’ melalui aplikasi Booking.com. Saya terus menghubungi nombor IDD di luar negara dan menghubungi hotel berkenaan.

Sebaik sahaja kakitangan perkhidmatan pelanggan di talian itu mendengar bahawa saya bercakap tentang menempah bilik di Booking.com dan diminta untuk melakukan pengesahan kad kredit, mereka tidak mahu bercakap dengan saya lagi dan terus memberitahu bahawa ini adalah masalah dengan Booking.com dan tiada kaitan dengan mereka. 

Saya menjelaskan bukan Booking.com yang meminta saya untuk pengesahan kad kredit, tetapi akaun rasmi hotel di Booking.com yang menghantar mesej kepada saya. Kakitangan itu masih terus mengatakan itu bukan urusannya, dan agak bimbang lalu mahu memutuskan talian.

Saya bertanya kepadanya adakah ramai pelanggan lain yang menelefon dengan soalan yang sama? Katanya, “Ya”. Saya katakan kepadanya bahawa saya hanya perlukan kakitangan itu untuk membantu saya memastikan bilik yang saya tempah ada dalam rekod hotel mereka dan untuk memastikan bahawa ia tidak akan dibatalkan. 

Dia berkata boleh memastikannya dan saya berkata, okey!  Saya tidak akan bercakap banyak lagi, tetapi berharap dia memberitahu pengurusan kanan bahawa akaun Booking.com yang mengandungi maklumat hotel itu telah digodam, dan dia berkata “Ya” untuk memberi perhatian kepadanya,” tulisnya lagi.

Facebook

Sebelum itu, lelaki ini telah menghantar mesej melalui aplikasi berkenaan untuk cuba menghubungi perkhidmatan pelanggan platform Booking.com, tetapi tidak mendapat balasan segera, jadi dia terus menghubungi hotel. 

Tetapi selepas bercakap dengan pihak hotel, dia telah mengesahkan bahawa perkara itu sangat serius dan perkhidmatan pelanggan hotel kurang pengetahuan atau latihan dan pengalaman untuk mengendalikannya.

Lelaki ini terus menghubungi talian hotline perkhidmatan pelanggan Booking.com. Selepas mendengar penerangannya, perkhidmatan pelanggan segera menyemak perbualan antara lelaki itu dengan pihak hotel, dan segera memberitahunya bahawa terdapat masalah, dan mengingatkan lelaki ini bahawa pihak hotel tidak berhak untuk meminta maklumat kad kredit atau bank secara langsung.

Pihak mereka kemudian telah berjanji akan melaporkan kejadian berkenaan kepada jabatan berkaitan untuk tindakan segera.

Kemudian pada awal pagi hari yang sama, lelaki ini menerima mesej yang dihantar oleh hotel kepada semua pelanggan, memberitahu bahawa mesej sebelumnya tidak dihantar oleh hotel berkenaan, dan pautan dalam mesej itu adalah laman sesawang palsu oleh scammer untuk pancingan data yang digunakan untuk menipu maklumat kad kredit. 

Facebook

Seterusnya, dia menerima mesej daripada Booking.com, menanyakan bilangan pelanggan yang telah menjadi mangsa penipuan yang telah memberikan maklumat kad kredit mereka, dan pihak hotel menghantar penjelasan dan penerangan yang lebih lengkap mengenai kejadian itu.

Penipuan laman web berkenaan benar-benar sedang berleluasa, dan anda mungkin boleh menjadi mangsa seterusnya sekiranya tidak berhati-hati.

Penipuan ini sebenarnya serupa dengan akaun FB Messenger/Instagram/ Whatsapp saudara atau rakan anda yang digodam dan kemudian digunakan untuk menghantar mesej meminta anda meminjam wang. Prinsip yang sama terpakai. Bagaimanapun, kali ini ia bukan akaun peribadi tetapi akaun perniagaan yang digodam. Selepas akaun hotel pada platform Booking.com digodam, ia menghantar mesej kepada semua pelanggan yang meminta maklumat kad kredit mereka.

Facebook

Sebab mengapa lelaki ini  berasa curiga adalah kerana dia telah menjumpai “bendera merah” berikut:

1. Berkeras untuk melakukan pengesahan kad kredit di laman web/aplikasi Booking.com rasmi, tetapi pautan yang dia berikan kepadanya ialah booking.procesz[dot]cloud, bukan Booking.com (walaupun logo Booking.com dipaparkan)

2. Terfikir bahawa mungkin procesz[dot]cloud ialah perantara kad kredit untuk Booking.com (gateway pembayaran seperti paypal.com), tetapi apabila terus melihat halaman utama laman web procesz[dot]cloud, ia memerlukannya pergi ke Google.com, tiada halaman utamanya sendiri sama sekali. Jadi ia menjadi sangat mencurigakan!

Facebook

3. Kemudian bertanya kepada perkhidmatan pelanggan hotel sama ada pautan yang diberikan kepadanya adalah milik laman web Booking.com atau laman web hotel? Pada masa ini, perkhidmatan pelanggan hotel pasti tahu bahawa dia sedang curiga apabila melihat laman web itu bukan Booking.com, jadi mereka memberitahu bahawa itu adalah laman web hotel mereka sendiri! Tetapi ini tidak konsisten, dan jika ia adalah laman web hotel, mengapa ia mempunyai logo Booking.com? Pada ketika ini, lelaki ini cukup pasti bahawa terdapat sesuatu yang tidak kena dengan perkhidmatan pelanggan. Kemungkinan besar akaun hotel itu telah digodam dan digunakan untuk menipu pelanggan!

4. Dia kemudian menjalankan carian WHOIS laman web procesz[dot]com untuk menyemak maklumat pendaftaran laman web. Keputusan menunjukkan bahawa laman web ini baru didaftarkan melalui Alibaba Cloud China pada 2 minggu sebelumnya! Ia pastinya merupakan laman web “langgar dan lari” yang baru didaftarkan untuk memperdaya orang ramai yang menggunakan perkhidmatan Booking.com.

Facebook

Mujur lelaki ini bijak apabila memeriksa beberapa maklumat serta domain yang mencurigakan terlebih dahulu dan ternyata ia dapat mengelakkan dirinya daripada menjadi mangsa scammer yang seterusnya.

Berhati-hati semua!

MENINGGALKAN BALAS

Sila masukkan komen anda!
Sila masukkan nama anda di sini

- Advertisment -

Pengasas Falun Gong: Mengapa Wujudnya Manusia

Falun Gong Founder Mr. Li Hongzhi Publishes ‘How Humankind Came To Be’ 法輪功創始人發表《為甚麼會有人類》 Encik Li Hongzhi ialah pengasas latihan kerohanian Falun Gong. Amalan ini menggabungkan meditasi...

Pengasas Falun Gong: Mengapa Pencipta Berusaha Menyelamatkan Segala Makhluk

Encik Li Hongzhi ialah pengasas latihan kerohanian Falun Gong. Amalan ini menggabungkan meditasi dan latihan lembut dengan falsafah moral yang berdasarkan prinsip Sejati, Baik,...
spot_img

TREN TERKINI