25.7 C
Kuala Lumpur
Friday, April 26, 2024
UtamaBerita UtamaWakil pengeksport buah Korea, Greenvil mengimpikan dunia bahagia dengan buah-buahan yang manis

Wakil pengeksport buah Korea, Greenvil mengimpikan dunia bahagia dengan buah-buahan yang manis

Buah-buahan Korea menjadi tumpuan utama di tengah-tengah peningkatan populariti gelombang Korea yang didorong oleh K-pop dan K-drama. Menurut Kementerian Pertanian, Makanan dan Hal Ehwal Luar Bandar, Korea telah mengeksport lebih USD100 juta (KRW118.8 bilion) pada tahun lepas, mencecah rekod tertinggi. Di tengah-tengah ledakan itu, terdapat pengeksport buah-buahan, Greenvil yang merupakan ikon buah-buahan premium di Vietnam dan Singapura.

(Tangkapan imej daripada video promosi Fruel, jenama buah premium baharu Greenvil) 

Greenvil, ditubuhkan pada tahun 2009 oleh wakil Jang Tak-jung, pakar dalam eksport. Wakil itu mempunyai kerjaya sebagai penyelidik pertanian dengan ijazah kedoktoran dalam penyimpanan di Seoul National University dan merupakan CEO pertama yang memperkenalkan teknologi penyimpanan suhu rendah di Korea. Timbalan ketua Jang Hyeon-jin memainkan peranan utama dalam menemukan dan mempersembahkan Shine muscat Korea ke pasaran antarabangsa. Greenvil telah berkembang menjadi pengeksport buah Korea untuk Asia Tenggara dan lapan negara di Eropah.

Di sini, kami memperkenalkan kisah Greenvil yang menyasarkan untuk menjadi Del Monte Korea dan sentiasa digambarkan sebagai yang “pertama” dan “terbaik”, daripada aktiviti lapangan mereka yang sengit kepada jenama buah premium baharu mereka, Fruel.

“Keyakinan dalam kawalan kualiti yang ketat daripada penanaman hingga pengedaran”

Buah-buahan yang dipotong segar mempunyai haruman dan rasa manis yang tersendiri. Buah-buahan adalah makanan segar yang mudah rosak, basi atau sebaliknya nilainya merosot semasa proses pengedaran dan penjualan. Dalam keadaan yang sedemikian, bagaimanakah Greenvil berjaya menghasilkan buah-buahan premium?

Timbalan ketua Jang Hyeon-jin berkata kejayaan itu memerlukan kawalan kualiti yang ketat, dilaksanakan dari peringkat penanaman. “Kami melibatkan diri dari peringkat penanaman di ladang. Kami membincangkan cara buah-buahan tumbuh dan bila untuk menuai dengan petani. Kami bekerjasama dengan petani yang mempunyai keinginan kuat untuk mengeksport. Itulah kuncinya”.

Selepas menuai, proses pemilihan yang teliti akan diikuti. “Kami melalui proses pemilihan pertama dalam ladang penuaian, memilih buah-buahan bergantung kepada kemanisan, saiz dan spesifikasinya, dan kemudian melalui proses pemilihan kedua di peringkat pembungkusan. Sebelum eksport, kami sekali lagi memeriksa kualiti dan memeriksa kuantiti untuk dieksport”. Greenvil melaksanakan proses pemilihan yang teliti dari peringkat penanaman hingga pembungkusan akhir dalam memastikan kualiti premium, manakala pengeksport buah-buahan am memilih produk mereka dari yang sudah berada di pasaran.

Wakil Jang Tak-jung (kiri) bercakap dengan pembeli asing di Fruit Logistica, pameran buah terbesar di dunia yang diadakan pada bulan September 2018 di Hong Kong

Selepas eksport, mereka juga memantau kualiti eksport dengan menghubungi pembeli. “Kami memastikan tiada masalah dengan kualiti buah-buahan yang dihantar, dan jika ada, kami memulakan siasatan terhadap puncanya. Kami berbincang dengan petani dan menangani masalah secara sistematik dari peringkat penanaman”.

“Strawberi bernilai tinggi dieksport dengan kapal terbang yang dicarter”

Strawberi Korea adalah produk bernilai tinggi yang dihantar dengan pesawat yang dicarter. Pesawat itu digunakan untuk menghantar tepat pada masanya bagi mengekalkan kualiti tertinggi. Menurut Kementerian Pertanian, Makanan dan Hal Ehwal Luar Bandar, 1,584 tan strawberi Korea telah dieksport ke Hong Kong dan Singapura dengan pesawat carter dari bulan Disember hingga April tahun ini. Sebanyak 385 pesawat carter sewaan menghantar 93% strawberi yang dieksport ke Hong Kong dan Singapura.

Timbalan ketua Jang Hyeon-jin berkata populariti strawberi Korea adalah daripada rasa manis. “Strawberi yang ditanam di luar negara kurang manis, jadi ia digunakan sebagai hiasan untuk pencuci mulut atau bersalut coklat untuk dimakan. Sebaliknya, strawberi Korea sangat manis dan dengan itu boleh dimakan begitu sahaja”.

Strawberi tumbuh di Ladang Jinju Greenvil. Timbalan ketua Jang Hyeon-jin menjelaskan strawberi mempunyai haruman yang lebih manis kerana perbezaan suhu yang besar dan angin sejuk dari lembah Mt. Jirisan (Imej disediakan oleh Greenvil)

Timbalan ketua Jang Hyeon-jin juga menekankan kebolehpercayaan dalam keselamatan. “Strawberi dimakan tanpa dikupas kulitnya, jadi kami cuba untuk tidak menggunakan racun pertanian sebaik mungkin. Strawberi China mungkin kelihatan besar dan sedap, tetapi kami tidak tahu jenis racun perosak yang digunakan dan oleh itu kami tidak selesa untuk memakannya”

Pengeksport pertama Korea bagi Shine muscat

Shine muscat Korea dipanggil Mango Grape dan diedarkan oleh petani di Gimcheon sebelum dieksport oleh Greenvil. (Imej disediakan oleh Greenvil)

Shine muscat telah memikat ramai pengguna dengan buah berinya yang besar dan isi yang manis. Shine muscat Korea mempunyai perbandingan dengan strawberi asli Jepun. Greenvil merupakan pengeksport pertama Shine muscat Korea. Timbalan ketua Jang Hyeon-jin, yang menemukan dan membuka jalan untuk mengeksport Shine muscat pada tahun 2016, berkata,

“Saya dalam perjalanan perniagaan untuk mempromosikan anggur Kyoho Korea di Malaysia dan Singapura pada tahun 2016 apabila saya mula-mula melihat Shine muscat Jepun, yang berharga KRW40,000 segugus ketika itu. Anggur Kyoho Korea berharga KRW10,000 segugus ketika itu. Saya membelinya segera dan mencuba dengan petani dan orang dari Persekutuan Koperasi Pertanian Kebangsaan yang hadir dalam acara itu, dan melihat peluang untuk berjaya”.

Timbalan ketua Jang Hyeon-jin bergerak pantas dan membuka laluan eksport tidak lama kemudian. Shine muscat yang telah menggembirakan petani dengan pulangan yang tinggi kini ditanam di seluruh negara. Pada tahun 2017, Greenvil memperoleh anugerah daripada Kementerian Pertanian, Makanan dan Hal Ehwal Luar Bandar kerana menyumbang kepada pembukaan satu cara untuk mengeksport.

Anugerah yang diberikan kepada Greenvil oleh Kementerian Pertanian, Makanan dan Hal Ehwal Luar Bandar pada tahun 2017 atas sumbangan dalam meningkatkan pendapatan petani. (Imej disediakan oleh Greenvil)

Greenvil juga mempunyai gelaran “pertama” untuk pic. Mereka mengeksport pic lembut buat pertama kali di negara ini melalui udara seperti pic putih dan pic kuning. Sebelum itu, hanya nektari yang mempunyai isi pejal telah dieksport, timbalan ketua Jang Hyeon-jin berkata, “Pic sukar untuk dirawat bagi tujuan dieksport. Calar halus atau lebam pada kulit menjatuhkan nilai komersial. Ramai pengeksport melangkah ke pasaran luar negara selepas kami, tetapi mereka tidak mempunyai teknologi penanaman dan pengedaran teras seperti yang kami ada, dan mengalami kerugian yang serius”.

“Harapannya, buah-buahan Greenvil yang baik dapat membawa kebahagiaan”

Baru-baru ini, Greenvil telah melancarkan jenama buah-buahan premium, Fruel. Nama itu, yang merupakan gabungan dua perkataan, “buah” dan “keanggunan”, mewakili ketetapan bahawa mereka akan mempersembahkan buah-buahan berkualiti tinggi.

Salah satu motivasi untuk melancarkan jenama baharu ialah buah-buahan China yang dilabel dan dijual sebagai Greenvil di pasaran Asia Tenggara. Mereka mengambil kesempatan daripada fakta bahawa tanda dagangan Greenvil tidak didaftarkan.

Timbalan ketua Jang Hyeon-jin menyatakan hasrat untuk menghadiahkan buah-buahan yang baik kepada pengguna untuk dimakan dengan rasa lega. “Kita semua mahu berkongsi makanan atau produk yang baik dengan orang ramai. Sebagai contoh, di Vietnam, terdapat ruang yang membolehkan mereka menyimpan batu loh nenek moyang mereka di setiap rumah. Mereka menghidangkan makanan atau buah-buahan yang baik di batu loh nenek moyang sebelum berkongsi dengan keluarga, rasa percaya bahawa makanan itu akan membawa tuah untuk keturunan mereka. Dalam hal ini, diharapkan buah-buahan Greenvil akan membawa kebahagiaan kepada pengguna”.

MENINGGALKAN BALAS

Sila masukkan komen anda!
Sila masukkan nama anda di sini

- Advertisment -

Pengasas Falun Gong: Mengapa Wujudnya Manusia

Falun Gong Founder Mr. Li Hongzhi Publishes ‘How Humankind Came To Be’ 法輪功創始人發表《為甚麼會有人類》 Encik Li Hongzhi ialah pengasas latihan kerohanian Falun Gong. Amalan ini menggabungkan meditasi...

Pengasas Falun Gong: Mengapa Pencipta Berusaha Menyelamatkan Segala Makhluk

Encik Li Hongzhi ialah pengasas latihan kerohanian Falun Gong. Amalan ini menggabungkan meditasi dan latihan lembut dengan falsafah moral yang berdasarkan prinsip Sejati, Baik,...
spot_img

TREN TERKINI