29.7 C
Kuala Lumpur
Friday, July 12, 2024
UtamaGaya HidupOyen gemar ‘buang hajat’ di rumah jiran, lelaki ini naik angin tapi...

Oyen gemar ‘buang hajat’ di rumah jiran, lelaki ini naik angin tapi tahan sabar sehingga akhirnya jumpa solusi selesai masalah

Memelihara haiwan kesayangan seperti kucing dan anjing memerlukan tanggungjawab yang besar serta komitmen yang tinggi, memandangkan seseorang itu tidak boleh menyakiti hati orang lain sekiranya berjiran.

Alkisahnya lelaki ini bengang dengan jirannya yang bersemangat dan katanya bersifat penyayang untuk membela kucing tetapi nampaknya kurang bertanggungjawab dari segi aspek menjaga kebersihannya.

Melalui satu ciapan di Twitter, lelaki tersebut meluahkan rasa kecewa kerana rumahnya sering menjadi tempat melepaskan hajat oleh si oyen kucing jirannya.

Twitter

“Rumah aku jadi port kucing berak, hari-hari kena cuci najis kucing. Kadang-kadang sampai empat kali sehari.

“Aku dah hantar amaran dekat grup residen. Pagi tadi sebelum aku pergi berlari, ada satu longgok najis segar dengan si punca sedang meneran lagi.

“Lepas tu aku bertentang mata la dengan dia sampai dia lari. Lepas balik tengok dia tengah syok tidur atas kereta pula,” kata lelaki itu geram.

Twitter

Dalam ciapan itu, lelaki tersebut menyertakan tangkap skrin perbualan di WhatsApp menunjukkan mesej peringatan diberikan kepada tuan empunya kucing.

“Salam, ada seekor kucing warna campuran oren dan putih pakai kolar suka buang najis dekat rumah saya.

“Hari-hari kena cuci lantai. Sekali lagi saya nampak dia saya buang jauh-jauh ya,” tulis lelaki itu dalam mesejnya.

Walaupun mungkin berang, lelaki itu bagaimanapun tidak tergesa-gesa untuk mengambil tindakan drastik dan masih cuba mengatur solusi yang rasional.

Twitter

“Lepas insiden tu aku ada rancangan nak buat senaman brick, aku ambil basikal terus gerak.

“Masa tengah mengayuh tu aku dapat idea. Bukan kita yang pilih kucing, tapi kucing yang pilih kita. Jadi lepas training tu pun aku keluar untuk selesaikan masalah dia berak merata.

“Sediakan tempat untuk dia berak je. Selesai terus. Aku letak tak sampai lima minit dia dah datang berak.

“Dah memang hari-hari aku kena buang najis dia pun, apa kata aku senangkan hidup dia bagi dia tempat nak berak,” terang lelaki itu tentang strateginya.

Twitter

Menurut lelaki itu, kucing tersebut sedang hamil dan dia tidak sampai hati untuk memarahinya.

“Nak marah bukan dia faham, dia tahu nak berak je. Lagipun dia pregnant, itu yang kesian pula nak buang merata.

“Lepas dia dah bersalin nanti aku nak hantar pergi mandulkan,” kata lelaki itu.

Menjengah ke ruangan komen, rata-rata warga Twitter berasa kagum kerana lelaki itu yang tidak mudah melenting dengan keadaan tersebut dan memilih untuk berbuat baik.

Twitter
Twitter

Selesai masalah bila kita sudah dapat solusi, tidak perlu marah-marah lagi pasal kucing sampai boleh naik darah tinggi dibuatnya. Tapi malulah dekat tuan punya kucing tu, kita macam tiada tanggungjawab minta orang lain yang tidak berkenaan tolong selesaikan masalah kita, menyusahkan orang lain itu amalan yang tidak baik ya tuan dan puan.

MENINGGALKAN BALAS

Sila masukkan komen anda!
Sila masukkan nama anda di sini

- Advertisment -

Pengasas Falun Gong: Mengapa Wujudnya Manusia

Falun Gong Founder Mr. Li Hongzhi Publishes ‘How Humankind Came To Be’ 法輪功創始人發表《為甚麼會有人類》 Encik Li Hongzhi ialah pengasas latihan kerohanian Falun Gong. Amalan ini menggabungkan meditasi...

Pengasas Falun Gong: Mengapa Pencipta Berusaha Menyelamatkan Segala Makhluk

Encik Li Hongzhi ialah pengasas latihan kerohanian Falun Gong. Amalan ini menggabungkan meditasi dan latihan lembut dengan falsafah moral yang berdasarkan prinsip Sejati, Baik,...
spot_img

TREN TERKINI