23.2 C
Kuala Lumpur
Friday, December 2, 2022

INSPIRASI ANDA SETIAP HARI

UtamaGaya HidupPemuda ini seorang sahaja nampak gerai nasi lemak mak cik, video tular...

Pemuda ini seorang sahaja nampak gerai nasi lemak mak cik, video tular kalahkan hasad dengki buatan orang ingin jatuhkan perniagaannya

Perasan hasad dengki sesetengah orang bukanlah perkara baru, apabila mereka ini boleh rasa gembira ketika melihat perniagaan orang lain jatuh melingkup gulung tikar, dengan sanggup melakukan perbuatan syirik dan terkutuk.

Seorang pemuda berkongsi sebuah video memaparkan bagaimana hatinya tergerak untuk membeli di sebuah gerai yang didakwa telah disihir.

Pengguna TikTok Faizul Ariffin, 28 tahun ketika itu sedang menunggang motosikal bergegas ke pejabat kerana telah lewat tetapi sempat melihat sebuah gerai menjual sarapan pagi tanpa pelanggan.

TikTok

“Saya orang baharu dekat Bandar Tasik Puteri, Rawang ni. Biasanya kalau saya pergi kerja akan bawa bekal makanan dari rumah. Tak pernah beli dekat luar,” katanya.

Tetapi pada hari itu, Faizul telah terbangun lewat dan tidak sempat untuk membuat bekal. Jadi dia fikir hendak mencari makanan berdekatan dengan rumahnya sahaja.

“Bila saya pergi tengok, sarapan semua sudah habis, lagipun sudah pukul 10 waktu tu. Tiba-tiba nampak satu kedai mak cik ni semua makanan dia ada penuh lagi,” kata Faizul kepada mStar.

TikTok

Faizul berkata, apabila melihat jam sudah menunjukkan hampir tengah hari tetapi hidangan sarapan pagi di atas meja gerai itu masih banyak dia mula bertanya di dalam diri dengan berasa agak pelik.

“Saya mula-mula sudah terlajak ke depan terus patah balik bila nampak kedai tu ada mak cik ini duduk sorang-sorang. Makanan pun banyak lagi,” katanya.

“Saya pergi tengok dan mak cik tu dia jual nasi lemak. Saya tanya makanan ada lagi ke, dia cakap saya orang pertama yang datang beli kedai dia hari tu.

“Terkejut betul saya, sudah pukul 10 takkan saya baru orang pertama yang beli. Dia terus buka setiap bekas makanan dan nampak ada banyak lauk yang tidak bersentuh lagi macam nasi goreng dan nasi lemak,” katanya.

TikTok

Apa yang membuatkan Faizul lebih tertarik perhatian ialah apabila peniaga wanita berusia 50-an itu bertanyakan bagaimana dia boleh melihat kedainya.

“Saya macam pelik, saya kata nampak je kedai makcik dari jauh. Dia kata biasa orang tak nampak kedai dia, lepas itu dia buka cerita”

“Dia kata dia berniaga sebelum ni okay je dari awal pagi. Tapi lepas dah kena buatan orang, dia beritahu makanannya dah tak berapa laku.”

“Dia cakap makanan jualan dia biasa memang tak habis dan akan derma dekat masjid. Saya rasa kesian dekat dia, kalau jadi macam itu sebagai peniaga mesti tak untung,” ujarnya.

TikTok

Sambil berbual-bual bersama mak cik berkenaan, minda Faizul ligat berfikir cara yang terbaik untuk membantu perniagaannya dan dia tahu dirinya tidak mampu melakukannya secara berseorangan.

“Bantuan dari segi duit tu kalau saya seorang memang tak mampu la. Gerai dia dah disihir sampai orang tak nampak.”

“Saya rasa Allah yang hantar saya untuk bantu mak cik ni sebab saya boleh tergerak untuk beli dekat kedai dia. Mungkin amalan mak cik itu juga yang menjadi asbab, waktu saya mula-mula datang tu pun dia tengah baca Al-Quran.”

“Kemudian saya terdetik yang sekarang ni zaman viral. Kalau kita beritahu orang lain tentang perniagaan mak cik ni mesti boleh meletup. Jadi saya beritahu mak cik tu saya hendak buat video,” katanya.

TikTok

“Saya pun terus buat video rakam kedai mak cik tu dan ceritakan kisah dia. Kemudian saya terus muat naik dekat akaun TikTok saya.”

“Kalau ada rezeki InsyaAllah kedai mak cik ni nanti orang akan datang meramaikan,” jelasnya yang ikhlas ingin membantu.

Keajaiban ternyata berlaku dengan izin Allah dan berkat usaha Faizul bersama mak cik, apabila pada keesokan harinya orang ramai dari serata Lembah Klang berpusu-pusu menyerbu gerai nasi lemak tersebut.

TikTok

“Esok paginya saya pergi kedai mak cik tu pukul 8 sudah habis licin makanan yang dia jual. Memang cepat betul orang kita buat kerja,” katanya yang terkejut.

Kata Faizul, sihir sudah kalah dengan penangan kuasa viral. Ramai warga TikTok dari Kuala Lumpur semua datang ke Rawang semata-mata untuk membeli dan menyokong kedai nasi lemak mak cik ini.

TikTok

“Saya cakap dekat mak cik, ini memang rezeki dia, dengan kuasa Allah. Tak sangka jadi terkenal dah kedai mak cik tu. Terus berubah sepenuhnya,” kata Faizul.

Semoga urusan perniagaan mak cik dipermudahkan dan terus maju jaya, doa Faizul dan kita semua.

Pilihan Editor:

MENINGGALKAN BALAS

Sila masukkan komen anda!
Sila masukkan nama anda di sini

- Advertisment -

TREN TERKINI