30.7 C
Kuala Lumpur
Tuesday, April 23, 2024
UtamaGlobalFosil memerang purba sebesar singa, berat hampir 200kg ketika hidup berkeliaran di...

Fosil memerang purba sebesar singa, berat hampir 200kg ketika hidup berkeliaran di Ethiopia lebih 2.5 juta tahun lalu

Rangka memerang purba yang ditemui di Ethiopia mendedahkan makhluk yang telah lama pupus itu adalah sebesar singa ketika haiwan itu hidup lebih 2.5 juta tahun dahulu.

Penyelidik menemui gigi berukuran lebih 2cm dan tulang paha gergasi sepanjang 366cm yang membantu mereka menentukan spesies baharu dengan berat 440 paun (200kg) – memerang hari ini mempunyai berat sehingga 13 paun (6kg).

Gambar Hiasan / Pixabay

Kewujudan memerang gergasi sedia maklum diketahui, tetapi pasukan yang diketuai oleh Camille Grohé dari Universiti Poitiers dari Perancis percaya penemuan terbaru itu adalah memerang terbesar yang pernah menjelajah Bumi.

Oleh kerana saiznya yang besar, spesies baru itu dikatakan telah memakan mangsa akuatik dan darat serta wujud bersama dengan hominid awal di rantau yang sama.

Pasukan itu membuat spekulasi memerang gergasi mati dan pupus apabila iklim basah menjadi lebih kering, bersama-sama dengan pencerobohan hominid ke habitat semula jadi mereka.

Gambar Daily Mail

Pengarang bersama kajian Kevin Uno, ahli geokimia di Balai Cerap Bumi Lamont-Doherty Sekolah Iklim Columbia, berkata dalam satu kenyataan, “Perkara yang aneh, sebagai tambahan kepada saiznya yang besar, ialah [isotop] dalam giginya menunjukkan ia bukan akuatik, seperti semua memerang moden.”

“Kami mendapati ia mempunyai diet haiwan darat, juga berbeza daripada memerang moden,” tambahnya.

Fosil memerang purba ditemui di Lower Omo Valley di barat daya Ethiopia, yang digunakan penyelidik untuk menganggarkan saiz spesies memerang purba yang kini telah pupus.

Beberapa memerang gergasi diketahui telah menghuni Eurasia dan Afrika kira-kira 6 juta hingga 2 juta tahun yang lalu, dengan genus Enhydriodon menjadi yang paling terkenal.

Ini kerana rangkanya, walaupun berpecah dan tidak lengkap, telah ditemui di banyak tempat, terutamanya di timur Afrika.

Gambar Daily Mail

Spesies yang baru diterangkan, bagaimanapun, dinamakan Enhydriodon omoensis sempena Lower Omo Valley di barat daya Ethiopia, tempat ia ditemui.

“Lower Omo Valley di barat daya Ethiopia terletak di utara Lake Turkana. Ia mewakili bahagian utara Turkana Depression yang besar dan ia mendedahkan sedimen Plio-Pleistocene fluvio-lacustrine di sebelah barat Sungai Omo, terutamanya dimendapkan sebagai formasi Usno dan Shungura,” kongsi pasukan dalam kajian yang diterbitkan dalam Comptes Rendus Palevol.

“Formasi Shungura adalah luar biasa di Afrika kerana ia mengekalkan rekod paleontologi dan arkeologi yang sangat berterusan, bertarikh baik, dan kaya daripada kira-kira 3.6 Ma [juta] hingga 1.05 Ma [juta],” jelas mereka.

Pada tahun 2017, pasukan berasingan menemui rangka memerang gergasi lain dan yang ini sebesar seekor serigala ketika ia hidup enam juta tahun lalu.

Dikenali sebagai Siamogale melilutra, ia mempunyai berat kira-kira 110 paun (50kg) dan mempunyai gigitan yang luar biasa kuat, yang akan membolehkannya menghancurkan cengkerang moluska atau tulang burung dan mamalia kecil.

Gambar Daily Mail

Penyelidik dari Universiti Buffalo mengkaji tengkorak fosil memerang prasejarah.

Memerang besar mungkin merupakan pemangsa yang dominan di mana dia tinggal di Shuitangba, selatan China.

Imbasan mendedahkan gabungan ciri tengkorak dan gigi seperti memerang dan bejar.

Oleh sebab itu, spesies itu diberi nama ‘melilutra’, yang berasal dari bahasa Latin, meles untuk bejar dan lutra untuk memerang.

Pilihan Editor:

MENINGGALKAN BALAS

Sila masukkan komen anda!
Sila masukkan nama anda di sini