Buat pemillik kenderaan, semua kena tahu minyak hitam atau pelincir berfungsi untuk melancarkan pergerakan enjin. Jika kereta tidak diservis dengan baik dan tidak mengikut jadual akan menyebabkan enjin kenderaan menjadi kotor.
Ini boleh mengakibatkan kos servis kenderaan anda bertukar menjadi lebih mahal berbanding menukar minyak hitam.
Bahkan, minyak hitam tiruan juga boleh menyebabkan enjin bermasalah kerana kualitinya yang rendah. Oleh itu, anda digalakkan menggunakan minyak hitam yang berkualiti dan tidak membiarkan waktu servis kereta ‘terlajak’, bagi mengelakkan masalah lebih teruk bakal dihadapi kereta anda.
Pastikan anda servis kereta mengikut jadual dan jangan guna minyak hitam tiruan bagi mengelakkan enjin kereta bertukar status menjadi kotor teruk.
Beza enjin kereta yang terjaga dengan enjin kereta yang pemiliknya cuma tahu hidup enjin kereta dan jalan. Hendak kongsi cara elakkan enjin kereta menjadi kotor.
Punca enjin boleh jadi kotor macam ini cuma satu, minyak hitam untuk enjin. Sama ada ditukar tidak ikut jadual, atau minyak hitam tiruan.
3 jenis minyak hitam kereta:
Minyak hitam kereta ada 3 jenis dengan jadual penukaran yang berbeza.
1. Minyak hitam Mineral
Setiap 5,000KM atau 4 bulan. Biasa ini minyak enjin yang paling murah. RM50-70 sudah boleh dapat.
2. Minyak hitam Semi Sintetik (Semi-Synthetic)
Setiap 7,500KM atau 6 bulan. Harga minyak ini biasa dijual antara RM80-140 bergantung kepada jenama minyak.
3. Minyak hitam Sintetik Penuh (Fully Synthetic)
Setiap 10,000KM atau 9 bulan. Harga minyak ni biasanya dijual antara RM120-180. Berbeza ikut jenama minyak.
Jangan lajakkan waktu servis kereta kerana kos baiki akan lebih mahal nanti.
Jadi bergantung kepada jenis minyak yang digunakan, sebolehnya janganlah ‘terlajak’ servis kereta anda.
Kos servis minyak hitam, tidak mahal mana kalau hendak dibandingkan dengan kos membaiki enjin kereta kalau rosak sebab tidak ikut jadual servis.
Dan yang paling penting, elakkan daripada terbeli minyak tiruan. Sesetengah minyak tiruan di pasaran, bukan setakat kualiti rendah, tapi minyak yang dijual adalah minyak enjin lama yang dikitar semula. Yang kemudiannya dipek semula dan dijual.
Tidak boleh cadang anda pilih minyak hitam jenis mana, jenama mana yang terbaik. Tapi seeloknya tukar dengan minyak tulen sintetik penuh (Fully Synthetic Oil). Tak perlu kerap hendak servis kereta.
Contoh gambar ‘oil sump’ yang teruk:
“Bila oil sump berkeladak macam ni, minyak nak pam pusing pun susah. Bila susah, enjin tak ada proper lubrication. Lama-lama enjin pun rosak,” kongsi @carputapp di Twitter.
Jadi pesanannya, sentiasalah servis kereta anda mengikut jadual bagi mengelakkan kerosakan yang lebih besar di masa akan datang.
Semoga perkongsian @carputapp memberi manfaat!
Please Subscribe to Truth News : English Epoch Times
Pilihan Editor: