26.6 C
Kuala Lumpur
Tuesday, April 23, 2024
UtamaInspirasi“Terima kasih borong semua,” Warga emas peniaga dadih terharu spontan peluk dan...

“Terima kasih borong semua,” Warga emas peniaga dadih terharu spontan peluk dan kucup dahi pelanggan pemurah, undang sebak ramai

Hati pasti terusik melihat golongan warga emas masih gigih bekerja demi pencarian rezeki yang halal. Tidak kira berapa pun usia kita, titik peluh yang halal sudah pasti akan memperolehi keberkatan.

Seorang usahawan dikenali Abang Naz berkongsi beliau berdepan situasi sama apabila terserempak dengan seorang peniaga warga emas di sebuah pasaraya di Selayang, Selangor.

AbangNaz/TikTok

Menerusi video tular di TikTok @abang_naz beberapa bulan lalu, peniaga yang dipanggil Tok Wan kelihatan sebak dan terus memeluk serta mengucup dahi Abang Naz yang telah memborong semua dadih jualannya.

“Pada hari tersebut, saya dalam perjalanan hendak makan di pasaraya berkenaan. Saya nampak pak cik tu sedang berniaga di kawasan parkir. Saya terdetik nak rakam video, nak tolong dia,” cerita Abang Naz kepada mStar.

AbangNaz/TikTok

“Saya nak beli tapi tiada wang tunai ketika itu. Jadi saya minta dia tunggu sekejap untuk saya pergi keluarkan wang. Lama juga saya masuk dalam pasaraya. Selepas 15 minit saya keluar, dia masih ada. Jadi saya terus borong semua dalam bakul.

“Saya bayar RM150. Pak cik tu menangis, terus saya pun sebak. Dia macam tak percaya, tak pernah orang beli banyak katanya. Tengok orang tua berniaga memang sedih. Sebab tu saya rasa nak sokong dia,” jelasnya.

AbangNaz/TikTok

Abang Naz turut mendedahkan pak cik itu turut bercerita tentang keretanya yang mengalami kerosakan.

Selepas kisah pak cik itu menjadi tular di platform media sosialnya, beberapa kenalannya tampil menghulurkan sumbangan untuk membaiki keretanya.

AbangNaz/TikTok

“Masa tu saya tanya dia, datang naik motor ke? Kemudian dia cerita kereta Proton miliknya rosak. Nak kena bayar RM800 untuk kereta yang rosak tu. Makin sedih apabila dengar macam tu.

“Pak cik tu ada anak, tapi dia memang suka berniaga. Saya kagum dengan semangatnya. Selepas balik, saya kongsi di media sosial tentang pak cik ni. Saya tanya, ada tak sesiapa yang nak memberi sumbangan?

AbangNaz/TikTok

“Kemudian ada seorang hamba Allah beri RM600. Selepas itu ada seorang lagi sumbang RM200. Jumlah dah cukup RM800, saya pergi jumpa pakcik tu untuk serahkan sumbangan berkenaan,” jelasnya.

Video TikTok yang telah membuat ramai rasa sebak dan terharu melihat reaksi spontan Tok Wan telah dibantu anak muda berhati mulia.

AbangNaz/TikTok

“Abang dah berjaya mengeluarkan air mata saya. Terus teringat ayah di kampung.”

“Waktu pak cik tu cium dahi dan peluk sebaknya rasa hati.”

“Bila pak cik tu peluk, saya dah mula menangis..”

Abang Naz berkongsi beliau sendiri turut beremosi apabila menonton semula rakaman berkenaan dan berharap usaha murninya dapat menjadi inspirasi kepada ramai yang lain.

AbangNaz/TikTok

Beliau menasihatkan untuk menyokong dan membantu peniaga sebegini apabila melihat tidak ramai pelanggan yang mahu membeli. “Pergilah sokong bantu walaupun kita tak nak beli atau tak lapar,” katanya.

“Pada saya, kita tak perlu tunggu kaya untuk bersedekah. Sepatutnya kita bersedekah sampai kaya, jangan tunggu kaya baru nak bersedekah,” pesannya tentang konsep bersedekah.

MENINGGALKAN BALAS

Sila masukkan komen anda!
Sila masukkan nama anda di sini

- Advertisment -

Pengasas Falun Gong: Mengapa Wujudnya Manusia

Falun Gong Founder Mr. Li Hongzhi Publishes ‘How Humankind Came To Be’ 法輪功創始人發表《為甚麼會有人類》 Encik Li Hongzhi ialah pengasas latihan kerohanian Falun Gong. Amalan ini menggabungkan meditasi...

Pengasas Falun Gong: Mengapa Pencipta Berusaha Menyelamatkan Segala Makhluk

Encik Li Hongzhi ialah pengasas latihan kerohanian Falun Gong. Amalan ini menggabungkan meditasi dan latihan lembut dengan falsafah moral yang berdasarkan prinsip Sejati, Baik,...
spot_img

TREN TERKINI