31.5 C
Kuala Lumpur
Monday, March 4, 2024
UtamaBerita UtamaLelaki ini kongsi cerita detik cemas menyambut kelahiran anak dalam kereta ketika...

Lelaki ini kongsi cerita detik cemas menyambut kelahiran anak dalam kereta ketika jalan sesak akibat sambutan Hari Raya

Proses melahirkan anak bukanlah satu proses mudah yang boleh dilakukan di mana-mana sahaja, tetapi jika terpaksa dan tidak mempunyai masa yang cukup, ianya benar-benar boleh berlaku di mana-mana sahaja!

Dan dalam kes kali ini, proses melahirkan anak berlaku dalam kereta ketika jalanraya sedang sesak akibat sambutan hari raya Aidilfitri baru-baru ini.

Mohd Safiq

Mohd Safiq, pada 27 April memuatnaik sebuah kiriman di laman Facebooknya menceritakan detik-detik cemas yang dilaluinya bersama isterinya yang tercinta ketika mereka dalam perjalanan kecemasan menuju ke hospital yang terletak tidak berjauhan dari kediaman mereka. Walau bagaimanapun, perjalanan yang sebenarnya mengambil masa yang singkat itu telah menjadi lama kerana kesesakan jalan raya akibat lambakan kenderaan yang berpusu-pusu mahu pulang ke kota selepas habis sambutan Hari Raya Aidilfitri pada malam 24 April lalu.

Menceritakan pengalamannya, Mohd Safiq menulis:

“Keluar je ke jalan utama, jalan jem (sesak). Yela. Ramai habis cuti raya. Tol pun free (percuma) masa tu. Ramai ambil peluang untuk balik ke ibu kota. Pasang lampu hazard (kecemasan), takde sape (tiada siapa) dah nak layan. Bini (isteri) dah siap ambil kedudukan menonggeng dalam kereta sebab dah nak bersalin. Mana (yang) kereta aku boleh lalu masa tu aku main lalu je. Dah semua (kenderaan) tak nak bagi laluan. Tangan aku puas melambai. Macam2 tanda isyarat aku buat,

Mohd Safiq

“Pukul 10.00 malam aku dah dengar air ketuban bini (isteri) aku pecah. Aku masa tu, Ya Allah. Kete (kereta) aku mesti basah ni. Haha. Mentaliti lelaki derrr. Sape (siapa) tak sayang kete (kereta), (bini pun kena sayang. Haha). Aku suruh tahan kejap. Dia dok meneran. Lost command (salah arahan) aku masa ni.

Pukul 10.05 malam, bini (isteri) aku bagitahu bayi dah keluar. Aikkk. Tiada bunyi bayi menangis pun. Aku beranggapan bini (isteri) aku pun panikla masa tu. Dia bagitahu lagi bayi dah keluar. Jarak ke hospital masa tu kurang 1 km. Bini (isteri) aku bagitahu lagi bayi dah keluar. Aku pun raba kerusi sebab dia pakai kain masa tu. Aku rasa ada benda. Aku selak, Ya Allah. Kepala budak. Anak aku dah ada atas kerusi. Auto (automatik) melalak bila nampak cahaya (yela. Dlm perut gelap. Dalam kain pun gelap. Haha).”

“Masa tu aku terus masuk laluan bertentangan sambil bagi lampu tinggi sebab tiada siapa bagi laluan untuk aku masa tu,” kongsi Mohd Safiq.

Mohd Safiq

Tambahnya dalam kiriman itu, sebaik sahaja dia dan isteri tiba di Hospital Rembau, dia dengan segera memaklumkan hal kecemasan itu kepada pengawal keselamatan dan selepas mengetahuinya, dengan segera kakitangan hospital tiba dan memberikan rawatan yang sepatutnya kepada si ibu dan anak.

“Kerja yang hebat kakitangan Hospital Rembau pada masa ini,” tulis Mohd Safiq terharu.

Selain dari perkongsian kes kecemasan yang dialaminya ketika menyambut kelahiran bayi keempat pasangan ini, Mohd Safiq turut menyatakan rasa syukurnya kepada Tuhan kerana telah memakbulkan doanya yang ingin menyambut kelahiran anaknya (secara tidak langsung, dalam kes ini) kerana untuk ketiga-tiga anaknya sebelum ini, dia tidak dapat berada bersama isterinya kerana sebab-sebab tertentu.

“Anak ke-4 alhamdulillah. Aku ada dan boleh kata aku sambutlah kan? Aku soh (suruh) bini (isteri) tahan, dia pergi teran. Berlaku komunikasi kat situ. So (jadi) boleh dikira bidanlah kan?” tulisnya berseloroh.

Mohd Safiq

Walaupun perkongsian Mohd Safiq ini boleh mendatangkan rasa cemas kepada pembaca, tetapi syukurlah kerana semuanya selamat. Cuma menurut Mohd Safiq, dia kini berdepan dengan masalah lain pula, “sekarang kereta aku berbau sebab kerusi dah serap air ketuban bercampur darah,”

dan masalah kedua pula, “ramai panggil anak aku Mat Triton. Ada gak (juga) nama jadi Muhammad Triton Syawal jap (sekejap) lagi. Tolong bagi idea nama anak yang sesuai,” tulis Mohd Safiq berjenaka sebelum menamatkan kirimannya.

Memang lucu bercampur seram betul perkongsian kali ini! Apa-apapun, semoga ibu dan anak kekal sihat selalu.

Pilihan Editor:

MENINGGALKAN BALAS

Sila masukkan komen anda!
Sila masukkan nama anda di sini

- Advertisment -

Pengasas Falun Gong: Mengapa Wujudnya Manusia

Falun Gong Founder Mr. Li Hongzhi Publishes ‘How Humankind Came To Be’ 法輪功創始人發表《為甚麼會有人類》 Encik Li Hongzhi ialah pengasas latihan kerohanian Falun Gong. Amalan ini menggabungkan meditasi...

Pengasas Falun Gong: Mengapa Pencipta Berusaha Menyelamatkan Segala Makhluk

Encik Li Hongzhi ialah pengasas latihan kerohanian Falun Gong. Amalan ini menggabungkan meditasi dan latihan lembut dengan falsafah moral yang berdasarkan prinsip Sejati, Baik,...
spot_img

TREN TERKINI