25.6 C
Kuala Lumpur
Wednesday, December 7, 2022

INSPIRASI ANDA SETIAP HARI

UtamaGaya HidupCara sejukkan rumah dengan menggunakan 'aluminium foil', memang jimat dan berkesan!

Cara sejukkan rumah dengan menggunakan ‘aluminium foil’, memang jimat dan berkesan!

Cuaca di Malaysia yang sememangnya tidak menentu adakalanya membuatkan kita berada dalam keadaan tidak selesa. Adakalanya sepanjang hari kita ‘berperang’ dengan rasa panas membahang, dan adakalanya hujan pula turun sepanjang hari tanpa diduga-duga.

Buat mereka yang berkemampuan mungkin tiada masalah untuk menggunakan penyaman udara di rumah ketika hari panas memandangkan penyaman udara biasanya menggunakan tenaga yang tinggi.

Namun, buat mereka yang kurang berkemampuan mereka terus menggunakan kipas sahaja. Alangkah baiknya jika ada sesuatu yang boleh menyejukkan suhu di rumah tanpa menggunakan tenaga yang tinggi.

Sebenarnya ada yang boleh anda lakukan untuk memastikan suhu yang rendah di rumah. Apa yang penting, caranya mudah dan bahan yang diperlukan juga murah dan mudah didapati.

Berikut adalah perkongsian oleh seorang netizen, Oyeasaari Nordin, di Facebook tentang perkara ini. Percaya atau tidak anda hanya memerlukan satu bahan, iaitu keranjang aluminium atau aluminium ‘foil’ anda boleh menyejukkan rumah.

Cara Sejukkan Rumah Dengan Hanya Menggunakan Alumunium Foil
Dok survey2 cara nk sejukkan rumah sebelum pasang aircond & ventilation fan. Ni 1st step letak aluminum foil (beli kt shoppe). Tapi style rumah lame, bahagian bilik, bawah genting terus siling so tak ade ruang nak masuk macam kebiasaan. Survey ade 3 cara
:

1-bukak bumbung
2-bukak siling
3-tampal je kt siling.

Tapi semue cara ni tak sesuai. So dok fikir punya fikir last dapat la idea cmne nk buat. Gune pvc pipe. Cam jolok buah mangga. Hahahaha, jolok sampai ke papan manis kt luar. Pastu stapler je. Kene buat pagi2 kalo matahari naik baru buat mau berkicap kt atas tu.

Keadaan bilik masa tghari lebih 40° (anggran sy gune temprecre biase je) memang tak selesa. So skrng suhu dah normal suhu bilik, next baru pasang aircond baru la jimat letrik.

Suhu rumah sebelum meletakkan aluminium ‘foil‘.

Berikut adalah suhu rumah yang asal sebelum projek meletakkan aluminium pada dinding rumah dilaksanakan. Jika dilihat suhunya pada termometer jelas menunujukkan suhu di situ memang tinggi dan rata-rata melebihi 40 darjah celcius.

Kesemua bahagian ini tiada lubang angin untuk angin keluar. Semuanya tertutup.

Inilah segulung aluminium foil yang boleh digunakan untuk melakukan projek ini. Beli banyak pun tidak mengapa kerana keranjang aluminium yang lebih boleh simpan.

Potong keranjang aluminium mengikut saiz yang sesuai.

Masukkan keranjang alumonium yang telah dipotong di antara celah-celah bahagian bawah bumbung seperti gambar di bawah ini. Keranjang aluminium juga boleh diletakkan di mana sahaja yang mempunyai ruang terbuka.

Selepas itu, anda sudah boleh periksa semula suhu di rumah selepas keranjang aluminium diletakkan.

Itulah hasilnya! Bayangkan daripada 40 darjah celcius dan sekarang suhu sudah turun kepada 36 darjah celcius. Dengan hanya menggunakan keranjang aluminium anda boleh mengurangkan sendiri suhu yang panas di rumah. Selepas ini tidak lah rumah anda terasa bahang seperti berada di luar dalam keadaan panas terik.

Sumber: Facebook

Please Subscribe to Truth News : English Epoch Times

Pilihan Editor:

MENINGGALKAN BALAS

Sila masukkan komen anda!
Sila masukkan nama anda di sini

- Advertisment -

TREN TERKINI