30 C
Kuala Lumpur
Friday, April 19, 2024
UtamaBerita UtamaGalaksi terbesar di alam semesta 3 bilion tahun cahaya dari Bumi ditemui

Galaksi terbesar di alam semesta 3 bilion tahun cahaya dari Bumi ditemui

Galaksi terbesar pernah diketahui telah ditemukan oleh ahli astronomi yang mana saiznya adalah 153 kali lebih besar daripada Bima Sakti.

Galaksi yang dinamakan Alcyoneus, adalah kira-kira 3 bilion tahun cahaya dari Bumi dan kira-kira 16.3 juta tahun cahaya lebar, yang terbesar pernah ditemui manusia.

Sebagai perbandingan, Bima Sakti sepanjang hampir 106,000 tahun cahaya dan cahaya bergerak pada kelajuan 300,000 kilometer sesaat.

Galaksi terbesar di alam semesta Alcyoneus. (Gambar oleh Leiden Observatory)

Dikenal pasti sebagai galaksi radio gergasi, Alcyoneus mengandungi galaksi induk bersama-sama dengan jet dan lobus besar yang meletus dari pusatnya.

Sedikit yang diketahui tentang galaksi radio misteri ini, tetapi pakar percaya bahawa pelepasan dan lobus yang berkaitan adalah hasil sampingan daripada lubang hitam atau ‘black hole’ supermassive yang aktif di pusat galaksi.

Lubang hitam ditakrifkan sebagai ‘aktif’ apabila ia menyedut atau ‘mengumpul’ jisim daripada cakera gergasi jisim di sekelilingnya.

Walau bagaimanapun, tidak semua bahan mendarat di luar ufuk peristiwa, kerana sebahagian kecil dikeluarkan dari bahagian dalam cakera ke arah kutub, di mana ia dikeluarkan ke angkasa dalam bentuk jet plasma terion.

Gambar oleh Leiden Observatory

Jet ini boleh bergerak jauh pada kelajuan cahaya sebelum berkembang menjadi lobus radio gergasi.

Walaupun saiz Alcyoneus besar, jenis pancaran radio yang dipancarkannya bukanlah sesuatu yang luar biasa. Juga diketahui Bima Sakti mempunyai lobus radio sendiri.

Tetapi salah satu perkara paling misteri tentang Alcyoneus dan galaksi besar lain seperti ini ialah bagaimana ia boleh menjadi begitu besar.

Para saintis dan penyelidik di Leiden Observatory di Belanda yang menemui galaksi itu berharap penemuan Alcyoneus dapat membantu menjelaskan bagaimana galaksi radio terbentuk dan mengapa ia begitu besar.

Gambar oleh Leiden Observatory

“Jika terdapat ciri-ciri hos galaksi yang menjadi punca penting pertumbuhan galaksi radio, maka hos galaksi radio gergasi terbesar mungkin akan memilikinya,” kata Martijn Oei dari Leiden Observatory.

“Jika terdapat persekitaran berskala besar tertentu yang sangat kondusif untuk pertumbuhan galaksi radio gergasi, maka galaksi radio gergasi terbesar mungkin berada di dalamnya.”

Oei dan pasukannya menemui galaksi terbesar Alcyoneus menggunakan data daripada pemerhatian satelit Wide-field Infrared Survey Explorer milik NASA dan teleskop Low Frequency ARray (LOFAR) yang berpangkalan di Eropah.

Teleskop LOFAR terdiri daripada kira-kira 20,000 antena radio yang didirikan di 52 lokasi seluruh Eropah.

Gambar oleh Leiden Observatory

Para penyelidik terpaksa mengeluarkan sumber radio padat daripada imej untuk mengesan dan membetulkan lobus radio untuk herotan optik, yang seterusnya membawa kepada penemuan Alcyoneus.

Menurut ahli astronomi yang terlibat dalam kajian itu, galaksi terbesar yang diketahui dikelilingi oleh web kosmik mempunyai lebih daripada 240 bilion jisim suria.

Mereka berpendapat ‘black hole supermassive’ di pusat Alcyoneus mempunyai kira-kira 400 juta jisim suria.

Walaupun kedua-dua parameter berbunyi besar, ia sebenarnya berada di hujung bawah untuk galaksi radio gergasi.

Gambar oleh Leiden Observatory

“Melewati geometri, Alcyoneus dan hosnya adalah sangat biasa: jumlah kecerahan frekuensi rendah, jisim bintang, dan jisim lubang hitam supermassive semuanya lebih kecil daripada galaksi radio gergasi medial, walaupun ia serupa, ” jelas penulis dalam kertas kerja penemuan itu untuk jurnal Astronomy & Astrophysics.

“Oleh itu, galaksi yang sangat besar atau lubang hitam pusat tidak semestinya diperlukan untuk mengembangkan gergasi besar, dan jika keadaan yang diperhatikan mewakili sumber semasa hayatnya, kuasa radio yang tinggi juga tidak diperlukan.”

Para penyelidik berharap kajian mereka akan membantu ahli astronomi mengetahui lebih lanjut tentang bagaimana galaksi radio terbentuk, berapa banyak dan berapa cepat Alcyoneus berkembang, dan sama ada galaksi yang lebih besar wujud.

Please Subscribe to Truth News : English Epoch Times

Pilihan Editor:

MENINGGALKAN BALAS

Sila masukkan komen anda!
Sila masukkan nama anda di sini