31.4 C
Kuala Lumpur
Saturday, April 20, 2024
UtamaBerita Utama"Adakah awak robot? Kenapa awak tak boleh faham?". Sikap perkhidmatan pelanggan Foodpanda...

“Adakah awak robot? Kenapa awak tak boleh faham?”. Sikap perkhidmatan pelanggan Foodpanda yang balas seperti robot buat wanita ini geram dan kelaparan

Menempah pesanan makanan secara atas talian merupakan satu perkara yang normal terutamanya di kawasan bandar kerana ianya mudah, menjimatkan masa serta menawarkan banyak pilihan makanan enak.

Dengan adanya platform penjualan makanan atas talian ini, menikmati makanan menjadi lebih mudah. Namun, apa perasaan anda sekiranya makanan yang ditempah telah habis dan saluran perkhidmatan pelanggan tidak memberikan kerjasama yang baik sekali gus membuatkan anda kelaparan dan marah pada masa yang sama.

Baru-baru ini, seorang pelanggan telah menempah makanan menerusi platform Foodpanda dan kecewa dengan tindakan seorang kakitangan perkhidmatan pelanggan yang tidak memberikan kerjasama.

Pada awalnya, wanita ini telah menempah makanan di McDonalds namun sebaik sahaja pekerja penghantaran makanan tiba di restoran tersebut, menunya telah berubah ke menu tengahari dan hal ini membuatkan pekerja penghantaran makanan itu terpaksa meminta wanita berkenaan untuk membatalkan pesanannya.

Wanita ini kemudiannya meminta bantuan daripada pusat perkhidmatan pelanggan Foodpanda untuk membatalkan pesanannya namun jawapan yang diterima sungguh mengecewakan malah lebih menyakitkan hati lagi, pegawai perkhidmatan pelanggan tersebut seolah-olah enggan memahami situasi dan membalas seperti robot!

Meskipun berulang kali wanita ini menyatakan bahawa penghantar makanan tidak dapat menghantar makanannya kerana restoran tidak dapat menyediakan menu tersebut, pegawai perkhidmatan pelanggan tetap berkeras dan meminta supaya wanita ini menunggu makanannya tiba.

Berikut merupakan perbualan yang telah ditangkap layar oleh wanita tersebut:

Mothership

Pelanggan : Penghantar makanan telah bercakap dengan McDonalds dan mereka meminta saya untuk membatalkan tempahan
Perkhidmatan Pelanggan : Oh tidak! Mohon maaf tetapi pesanan anda akan tiba lewat disebabkan oleh jumlah pesanan yang tinggi di kawasan anda. Anda dijangkakan akan menerima pesanan pada jam 5.13 pagi. Anda adalah keutamaan kami dan kami akan berusaha sebaik mungkin untuk mempercepatkan tempahan makanan anda!

Mothership

Pelanggan : Apa?! Penghantar makanan beritahu McDonalds minta saya untuk batalkan pesanan
Perkhidmatan Pelanggan : Saya lihat pesanan anda sedang disediakan oleh restoran.

Mothership

Perkhidmatan Pelanggan : Sila tunggu pesanan anda tiba. Jika pesanan anda tidak mencukupi, anda boleh hubungi kami semula.
Pelanggan : Saya sangat keliru. Penghantar makanan beritahu saya tidak akan dapat makanan saya tetapi anda kata saya akan dapat makanan itu.

Mothership

Pelanggan : Boleh anda bercakap dengan penghantar makanan saya? Dia beritahu menunya telah berubah.
Perkhidmatan Pelanggan : Pesanan anda tidak dibatalkan dan telah diterima oleh restoran. Pesanan anda sedang disediakan oleh restoran.

Mothership

Pelanggan : Anda dan penghantar makanan memberitahu saya dua perkara yang berbeza.
Perkhidmatan Pelanggan : Sila tunggu pesanan anda dan jika ada sebarang isu berkenaan pesanan tersebut, anda boleh hubungi kami lagi. Jangan bimbang, pesanan anda sedang disediakan.
Pelanggan : Baiklah, saya akan tunggu.

Sebaik sahaja menerima jawapan itu, wanita ini terus memaklumkan kepada penghantar makanan tersebut. Namun, penghantar makanan tersebut menegaskan bahawa pihak restoran cuma mempunyai menu untuk sarapan dan tidak boleh membatalkan pesanan yang telah dibuat. Dia turut memaklumkan bahawa hanya pelanggan sahaja yang boleh membatalkan pesanan menerusi Pusat Bantuan Foodpanda.

Jelasnya lagi, sekiranya penghantar makanan yang menekan butang untuk membatalkan pesanan, pesanan tersebut akan diberikan kepada penghantar makanan lain dan isu ini tidak akan diselesaikan.

Akhirnya, penghantar makanan ini mengambil keputusan untuk meneruskan pesanan namun bezanya, tiada makanan yang akan dihantar ke rumah wanita tersebut. Hal ini adalah bagi membolehkan wanita ini membuat tuntutan pembayaran balik dan membuat pesanan makanan yang baru.

Mothership

Perkhidmatan Pelanggan : Sila tunggu kerana pesanan anda telah diterima oleh restoran dan jika terdapat sebarang isu, anda boleh hubungi kami semula. Ada apa-apa lagi yang boleh saya bantu?
Pelanggan : Penghantar makanan akan datang tanpa membawa makanan. Anda beritahu saya cara untuk membuat tuntutan pembayaran balik.

Mothership

Perkhidmatan Pelanggan : Saya lihat pesanan anda telah diambil oleh penghantar makanan.
Pelanggan : Tanpa makanan. Dia hanya akan menghantar kerana anda tidak mahu membatalkan pesanan saya.

Mothership

Perkhidmatan Pelanggan : Sila tunggu pesanan anda dan sekiranya penghantar makanan menghantar makanan dan didapati ada yang tidak mencukupi, anda boleh hubungi kami semula.
Pelanggan : Oh tuhan, adakah awak robot? Kenapa awak tidak faham? Penghantar makanan akan datang tanpa menghantar apa-apa supaya pesanan ini lengkap.

Mothership

Perkhidmatan Pelanggan : Jika anda mahu saya membatalkan pesanan, anda akan dikenakan bayaran untuk pesanan ini.
Pelanggan : Kenapa? Saya tidak menerima makanan dan mengapa saya perlu membayarnya?
Perkhidmatan Pelanggan : Disebabkan itu saya minta anda untuk menunggu pesanan tiba.

Perkongsian ini menjadi tular dan membuatkan ramai turut sama berasa berang apabila membayangkan situasi tersebut berlaku. Peristiwa ini turut mendapat perhatian daripada Foodpanda sendiri dan wakil jurucakapnya memohon maaf di atas insiden yang mengecewakan itu.

“Kami mohon maaf di atas insiden mengecewakan yang berlaku kepada Cik Teo dan pekerja penghantaran makanan kami. Kami kini sedang meneliti perkara ini dan telah menghubungi Cik Teo untuk memperbetulkan isu ini. Kami mengambil kira maklum balas pelanggan kami dan akan mengambil langkah dalam memastikan protokol dilaksanakan oleh pasukan perkhidmatan pelanggan, penghantar makanan dan rakan niaga bagi menjamin pengalaman terbaik kepada semua orang”.

MENINGGALKAN BALAS

Sila masukkan komen anda!
Sila masukkan nama anda di sini

- Advertisment -

Pengasas Falun Gong: Mengapa Wujudnya Manusia

Falun Gong Founder Mr. Li Hongzhi Publishes ‘How Humankind Came To Be’ 法輪功創始人發表《為甚麼會有人類》 Encik Li Hongzhi ialah pengasas latihan kerohanian Falun Gong. Amalan ini menggabungkan meditasi...

Pengasas Falun Gong: Mengapa Pencipta Berusaha Menyelamatkan Segala Makhluk

Encik Li Hongzhi ialah pengasas latihan kerohanian Falun Gong. Amalan ini menggabungkan meditasi dan latihan lembut dengan falsafah moral yang berdasarkan prinsip Sejati, Baik,...
spot_img

TREN TERKINI