Seorang kerani melahirkan rasa kecewa selepas Perodua Bezza yang baru dibeli rosak dalam tempoh kurang lapan jam.
Nagakanni Subramaniam, 31, berkata, dia juga diwajibkan membayar ansuran bulanan pinjaman sebanyak RM537 untuk kereta baharunya, walaupun ia kini terkandas di pusat servis.
Kereta itu dibeli dari pusat jualan kenderaan di Segamat pada jam 11 pagi, 17 Oktober 2023.
Hampir lapan jam kemudian pada 7.40 malam, kereta itu tidak dapat dihidupkan.
“Pada 18 Oktober tahun lalu, saya telah membawa kereta saya ke pusat servis di Segamat, dan mekanik di situ memaklumkan enjinnya rosak.
“Susulan kejadian itu, saya memohon penggantian kereta baharu sebelum diminta menunggu keputusan daripada ibu pejabatnya yang boleh mengambil masa dua minggu hingga sebulan.
“Pada 9 November, seorang individu dikenali sebagai Suffian dari ibu pejabat Perodua menghubungi saya dan menyatakan berdasarkan siasatan awal, enjin kereta itu rosak akibat terkena benda asing seperti gula, dan mendakwa bahan itu tidak digunakan oleh pengeluar kereta, ” katanya di Facebook.
Nagakanni mendakwa dia tidak pernah membawa sebarang makanan atau gula ke dalam kereta sepanjang lapan jam selepas menerimanya, apatah lagi mengusik bahagian enjin.
Mengulas lanjut, Nagakanni berkata dia dihubungi Suffian sekali lagi dan dimaklumkan untuk memohon pinjaman baharu bagi mendapatkan kereta baharu pada 15 November.
“Saya kata saya boleh mohon pinjaman baharu hanya selepas dia selesaikan pinjaman lama saya kerana saya masih membayar pinjaman kereta rosak.
“Bagaimanapun, pada 4 Disember lalu, jurujual pusat jualan di Segamat telah meminta dokumen daripada saya untuk memohon pinjaman kedua, tetapi saya menolak permintaan itu kerana pinjaman pertama saya belum dijelaskan.
“Sejurus pada 8 Disember, perkhidmatan pelanggan memaklumkan kepada saya bahawa proses terakhir belum diluluskan, dan ibu pejabatnya sedang menyiasat kesilapan dalaman. Mereka tidak dapat memberikan kelulusan muktamad untuk penggantian kereta saya,” katanya.
Nagakanni berkata, sehingga kini dia masih belum menerima sebarang maklum balas daripada pengeluar kereta itu walaupun sudah lebih dua bulan berlalu.
“Saya masih perlu membayar pinjaman kereta setiap bulan. Saya harap rakan-rakan di Facebook dapat berkongsi hantaran ini untuk membantu menyelesaikan masalah ini.
“Saya hanya lawan untuk mempertahankan hak saya,” kata Nagakanni.
Susulan hantaran Nagakanni yang tular, Perusahaan Otomobil Kedua Sdn Bhd (Perodua) telah mengeluarkan satu kenyataan rasmi dengan berkata pihak mereka telah menjalankan siasatan menyeluruh berhubung isu kereta Perodua Bezza berkenaan.
Ketua pegawai operasi Jualan Perodua J.H. Rozman Jaafar berkata pihaknya memberi jaminan untuk mengutamakan kes pelanggan.
“Kami ingin memaklumkan kepada orang ramai bahawa kami sentiasa berkomunikasi dengan pelanggan terbabit sejak Oktober tahun lalu.
“Sejak itu, kami telah mengambil beberapa langkah untuk menyelesaikan perkara itu termasuk menawarkan kereta sementara untuk digunakan dan kami telah menawarkan pilihan untuk membeli semula keretanya,” kata Rozman.
Rozman berkata Perodua menafikan sebarang dakwaan bahawa tiada tindakan diambil untuk menyelesaikan isu itu.
“Siasatan menyeluruh sedang dijalankan berhubung isu ini dan kami akan berkongsi maklumat lanjut mengenainya selepas ia selesai.
“Kami memohon maaf atas sebarang kesulitan yang timbul dan terima kasih atas kerjasama yang diberikan,” katanya bagi pihak Perodua.