29.7 C
Kuala Lumpur
Saturday, August 13, 2022

INSPIRASI ANDA SETIAP HARI

UtamaGlobalNahas pesawat China: Rejim menapis maklumat di tengah-tengah pencarian mangsa

Nahas pesawat China: Rejim menapis maklumat di tengah-tengah pencarian mangsa

China mengumumkan pada 24 Mac bahawa mereka telah menemui mayat manusia dan serpihan pesawat yang terhempas dengan 132 orang di dalamnya. Pada masa yang sama, rejim mengeluarkan laporan dengan butiran berkenaan mangsa, syarikat penerbangan memotong kos penyelenggaraan, dan kemungkinan sebab berlakunya nahas.

Pada hari Khamis 24 Mac, pekerja penyelamat terus mencari mangsa yang mungkin terselamat. Dalam hujan, penyelamat menemui serpihan pesawat di ladang petani kira-kira 6.2 batu (10 kilometer) dari tapak pesawat itu terjunam dan terhempas ke lurah pergunungan. Mereka kemudian memutuskan untuk meluaskan kawasan pencarian.

Pada 21 Mac, penerbangan MU5735, sebuah pesawat Boeing 737-800 yang dikendalikan oleh China Eastern Airlines, sedang dalam perjalanan dari bandar Kunming di barat daya China ke bandar Guangzhou di tenggara China, membawa 123 penumpang dan 9 anak kapal. Kira-kira jam 2.20 petang waktu tempatan, pesawat itu dalam penerbangan pada ketinggian kira-kira 29,100 kaki apabila ia tiba-tiba terbang menjunam ke kawasan pergunungan terpencil di Wuzhou, Guangxi.

Pasukan pencari dan menyelamat di lokasi nahas pesawat China Eastern Airlines Boeing 737-800NG yang membawa 132 orang termasuk kru penerbangan pada 22 Mac 2022 di Tengxian, Wuzhou, Wilayah Guangxi. (Gambar oleh VCG/VCG /Getty Images)

Menjelang jam 4:00 petang pada 24 Mac, pasukan itu telah menemui 21 bahagian mayat mangsa dan 183 serpihan pesawat. Mereka tidak menemui mana-mana mangsa yang terselamat mahupun mayat yang lengkap, memusnahkan harapan ahli keluarga yang menunggu berita tentang orang tersayang, menurut pengumuman rejim.

Serpihan itu termasuk bilah enjin, bahagian turbin, sisa tiang enjin, penstabil mendatar kiri dan kanan, penggerak autopilot aileron, sisa sayap, separa sayap dan modul pelepasan kecemasan kokpit.

Pada 23 Mac, penyelamat menemui perakam suara kokpit (CVR), satu daripada dua perakam penerbangan dalam kotak hitam yang merekodkan perbualan antara juruterbang, pembantu juruterbang dan pusat kawalan trafik udara, dan bunyi pemberitahuan yang dibuat oleh kapal terbang semasa penerbangan.

Zhu Tao, pengarah Pejabat Keselamatan Penerbangan di Pentadbiran Penerbangan Awam China (CAAC), berkata dalam sidang akhbar pada 23 Mac bahawa CVR itu “rosak teruk dari segi rupa” tetapi “agak lengkap”, unit simpanan perakam telah rosak dan unit itu dihantar ke Beijing untuk penyahkodan.

Kotak hitam kedua, perakam data penerbangan (FDR), masih belum ditemui semasa sidang media.

Petugas penyelamat menjalankan kerja-kerja pencarian di lokasi China Eastern Airlines MU5375 terhempas pada 21 Mac di Wuzhou, Wilayah Guangxi, pada 24 Mac 2022. (Gambar oleh NOEL CELIS/AFP/Getty Images)

Penapisan

Kemalangan penerbangan MU5735 adalah bencana pesawat terburuk di China dalam lebih sedekad. Selepas nahas itu, program TV, akhbar dan laman web berita kendalian kerajaan China menumpukan kepada penglibatan para pegawai dan kerja keras pasukan penyelamat.

Hanya beberapa media China melaporkan siapa mangsa, dan pemahaman mereka tentang kemungkinan punca nahas. Tetapi kebanyakan laporan ini telah dialih keluar daripada internet China, dan netizen tidak dibenarkan menyiarkan atau mengulas dalam platform media sosial.

Senarai nama kru penerbangan MU5735 telah disiarkan di platform media sosial, sejurus selepas kemalangan itu. Senarai itu segera dialih keluar dan beberapa netizen yang berkongsi siaran itu mendapati akaun mereka telah digantung.

Phoenix TV yang pro-Beijing berpangkalan di Hong Kong menyiarkan artikel di laman webnya pada 22 Mac, di mana orang dalam Lin Ping memperkenalkan maklumat peribadi tentang juruterbang dan pegawai keselamatan pengangkutan MU5735.

“Nama kapten ialah Yang Hongda, seorang lelaki muda dari keluarga kaya,” laporan itu memetik Lin, dan berkata bapa Yang juga adalah seorang juruterbang, yang pernah bekerja untuk China Eastern Airlines tetapi bekerja untuk syarikat penerbangan lain sekarang.

“Pembantu juruterbang Zhang Zhengping ialah kapten ‘lima bintang’. Ramai juruterbang yang belajar daripadanya adalah juruterbang berpangkat tinggi di China,” tambah Lin. “Lu Kai, pegawai keselamatan pengangkutan berada dalam kedudukan ini selama lebih 10 hari.”

Juruterbang ketiga, Ni Gongtao, berada di dalam pesawat sebagai pelatih. Dia seorang juruterbang muda berusia 20-an dan telah bekerja untuk syarikat penerbangan itu selama tiga tahun.

Gambar oleh CNS/AFP via Getty Images

Laporan Phoenix TV mengesahkan nama-nama dalam senarai kru penerbangan yang dialih keluar daripada internet, dan telah disiarkan semula secara meluas oleh media di tanah besar China. Walau bagaimanapun, artikel yang disiarkan semula ini telah dialih keluar dari internet dalam masa beberapa jam. Warga di China tidak lagi boleh membaca artikel itu kerana Great FireWall rejim tidak membenarkan pengguna internet bebas melayari laman web.

China Eastern Airlines mengumumkan waktu penerbangan tiga juruterbang itu tanpa menyebut nama mereka pada sidang media 23 Mac. Menurut syarikat penerbangan, Yang memperoleh 6,709 jam penerbangan, Zhang mempunyai 31,769 jam penerbangan, dan Ni telah terbang 556 jam. Syarikat penerbangan itu menekankan dalam sidang media bahawa ketiga-tiga juruterbang sihat dan mempunyai keluarga yang harmoni. Syarikat penerbangan tidak mengatakan apa-apa tentang mengapa Zhang yang berpengalaman adalah pembantu juruterbang dan bukannya kapten.

Malah laporan media kerajaan telah dialih keluar dari maklumat dalam internet China.

Pada 22 Mac, majalah People (dimiliki oleh People’s Press) menerbitkan artikel yang panjang mengenai penumpang dalam MU5735, termasuk seorang lelaki yang baru berkahwin, seorang remaja perempuan berusia 16 tahun yang merancang untuk belajar di sekolah menengah di Britain pada musim gugur ini, seorang jurulatih perniagaan pertengahan umur yang mempunyai tiga anak, enam ahli keluarga yang merancang untuk menghadiri pengebumian di Guangzhou, dan seorang akauntan yang baru sahaja menamatkan kerja pengauditan di Kunming.

Artikel itu telah dialih keluar beberapa jam selepas ia diterbitkan.

Gambar oleh NOEL CELIS/AFP /Getty Images

Kumpulan artikel yang dialih keluar adalah berkaitan dengan operasi penyelenggaraan China Eastern Airlines. Pada 21 Mac, satu siri artikel memetik pengumuman syarikat penerbangan sebelum ini bahawa syarikat penerbangan itu mengendalikan 752 pesawat penerbangan pada akhir Februari, dan telah mengurangkan bajet penyelenggaraan dan menurunkan berat pesawat untuk menjimatkan petrol dan pengurangan kos.

Pada Oktober 2019, China Eastern Airlines membaiki ‘pickle fork’ pesawat Boeing 737 NG, komponen yang menghubungkan struktur sayap, gear pendaratan dan fiuslaj, dan bukannya menghantarnya kembali kepada Boeing. Pada masa itu, syarikat penerbangan berbangga dengan kemahiran mekaniknya yang terpaksa mencari penyelesaian alternatif untuk memasang alat ganti baharu kerana mereka tidak mempunyai alatan yang sesuai.

Pada 21 Mac, pengulas hal ehwal China di luar China mempersoalkan sama ada syarikat penerbangan itu menggunakan alat ganti pilihan dan alat ganti daripada pesawat lain yang boleh membahayakan keselamatan pesawat.

Pada 24 Mac, China Eastern mengalih keluar artikel dan video promosi lama, dan menyatakan pesawat Boeing 737 NG dengan ‘pickle fork’ yang dibaiki telah bersara pada September 2020, dan pesawat yang terhempas itu hanya berusia 6.8 tahun.

Please Subscribe to Truth News : English Epoch Times

Pilihan Editor:

MENINGGALKAN BALAS

Sila masukkan komen anda!
Sila masukkan nama anda di sini

- Advertisment -

TREN TERKINI