BISNES, GAYA HIDUP, INSPIRASI, Kerjaya

Sarjana muda berumur 26 tahun ini memperoleh lebih daripada RM6,000 sehari dengan hanya menjual kentang goreng

Sarjana muda berumur 26 tahun ini memperoleh lebih daripada RM6,000 sehari dengan hanya menjual kentang goreng

Hasif Othman, 26, yang memperoleh keuntungan besar hanya dengan menjual kentang goreng yang dipenuhi dengan pelbagai sos yang menarik, dan tentu saja, pelanggannya benar-benar menyukainya!

Sumber foto dan info lanjut: Instagram| Double Fried Russets

Menurut Asia One, Hasif yang berasal dari Singapura, lulusan dari Royal Melbourne Institute of Technology (RMIT) dan mengasaskan gerai kentang goreng yang bernama “Katoshka”.

Sebelum anda tertanya-tanya apa maksudnya, Hasif menjelaskan bahawa Katoshka bermaksud ‘kentang’ dalam bahasa Rusia. Beliau telah memilih nama itu kerana mahukan jenama itu berbunyi antarabangsa. Ternyata beliau berpandangan ke hadapan!

Idea untuk menubuhkan Katoshka mula timbul ketika beliau sedang berbual dengan sahabatnya, Shybree. Memandangkan beliau ingin memulakan perniagaannya sendiri, beliau memutuskan untuk mengambil risiko walaupun beliau tidak mempunyai pengalaman dalam industri Food & Beverage.

Beliau menghabiskan tiga hingga empat bulan merancang dan mevisualisasikan perniagaannya. Kemudian, beliau melabur SGD $10,000 (kira-kira RM31,400) daripada tabungannya untuk memulakan perniagaan, dengan sumbangan kewangan daripada ibu bapanya.

“Banyak kajian dan pembangunan telah dilakukan. Kami terpaksa membuat keputusan terlebih dahulu mengenai apa yang ada pada menu, barulah kami memperoleh bahan-bahan. Kemudian kami meminta keluarga dan rakan kami menjalankan ujian rasa pada menu kami, “kata Hasif.

Kentang goreng Katoshka diilham oleh kerepek Amsterdam, dan ia biasanya dibuat menggunakan tangan daripada awal proses. Ia juga hanya menggunakan kentang gred premium. Itulah sebabnya jenama berbeza daripada penjual lain.

Hasif mendedahkan bahawa kentang mereka diimport dari Amerika Syarikat, yang kemudiannya dipotong dan digoreng bukan hanya sekali, tetapi dua kali untuk kesempurnaan warna emas sebelum dimakan dengan sos khas.

Pada mulanya pengoperasian Katoshka sedikit sukar kerana Hasif dan pasukannya tidak mempunyai pengalaman dalam menjalankan perniagaan ini. Masa menunggu adalah lama untuk pelanggan dan mereka hanya mempunyai dua penggoreng ketika itu.

“Kami bernasib baik kerana kami mempersembahkan makanan yang tidak konvensional untuk pasar malam yang menarik perhatian media. Selain itu, keistimewaan utama kami ialah sos kuning telur masin, yang sangat diminati tahun lalu, dan ini menarik perhatian orang ramai, “kata Hasif.

Setakat ini, Katoshka masih beroperasi sebagai warung dan mereka membuat keuntungan yang baik.

Beliau dengan mudah dapat menjual 300 cawan kentang goreng sehari, menjadikan beliau meraih kira-kira SGD $ 1,500 hingga SGD $ 2,000 (lebih kurang RM4,700 hingga RM6,300) setiap hari bergantung kepada lokasi. Dalam masa dua bulan, perniagaan itu telah merosot.

Adalah selamat untuk mengatakan bahawa perniagaannya sudah kembali ke landasan. Malah, beliau sentiasa menguji rasa baru dan mengembangkan menu Katoshka.

Jika anda berminat untuk menjadi seorang usahawan, inilah nasihat Hasif:

“Mula sahaja. Anda akan belajar sewaktu anda sendiri menjalankan operasi perniagaan anda. Tidak kira apa hasilnya, pengalaman itu hanya akan membentuk anda menjadi versi yang lebih baik daripada diri anda.”

Kami ingin mendoakan yang terbaik untuk perniagaannya dan semoga beliau akan mengembangkan perniagaannya ke Malaysia supaya kami dapat merasakan kentang goreng yang lazat!

Era Baru

ANDA JUGA MUNGKIN SUKA

Pilihan Editor

loading...